ČAS
DISTANČNÍ VÝUKA
22.3. - 26.3.2021
Objevené bytosti
Inspirace známými malíři 20. století
2., 3. skupina
Jaon Miró
( 1893 - † 1983) Španělsko, Francie
Umělecký směr:
Surrealismus Dadaismus
Na plátnech vidíme nevyčerpatelné množství tvarů a detailů, opakující se barvy a tenké linie.
Období tzv. "snových maleb" - nový styl abstrakce, kde popisoval své sny z paměti. Jeho malby bývají popisovány jako "mysteriózní kosmické události", často jsou zjednodušeny až do užití pouhé černé a bílé.
Jean Debuffet
( 1901 - † 1985) Francie
umělecký směr: Art Brut, surrealismus
Malíř a sochař
Dubuffet věřil, že nejvíce pravdy je v nezkaženém umění šílenců a dětí narozdíl od umění profesionálních umělců. Pro svůj osobní styl si zvolil označení Art Brut (syrové umění). Vyjadřuje tak blízké spojení s tvorbou čistých duší.
Ve svých dílech užíval materiály jako je
polystyrén, textil, beton, láva, suché větve, kůže atd.
Na fotografiích vidíme modrou a červenou barvu nanášenou v černě ohraničených plochách střídajících se s liniemi těchto barev.
https://www.artmuseum.cz/umelec.php?art_id=500
Niki de Saint Phalle
( *1930 - † 2002) Francie
Malířka, sochařka
používala výrazné vzory a výrazné barvy ohraničené černými liniemi.
Barvy jsou nanášeny plošne.
Vytvářela hlavně barevně pomalované ženy bujných tvarů, kterým říkala Nana.
Zabývala se uměním ve veřejném prostoru - vytvářela sochy
v nadživotní velikosti.
Další umělce a směry najdete zde:
https://cz.pinterest.com/helenmalkova2/bytosti-a-la-v%C3%BDtvarn%C3%A9-sm%C4%9Bry/
Objevené bytosti
3D model
zadání pro 2. skupinu:
1. Prohlédni si obrazy a díla známých umělců.
2. Pokus se vymyslet alespoň jednoho zvláštního tvora, který v naší době na zemi nikde neexistuje. Může jít o zvíře, ale stejně tak o nějaký nový lidský druh nebo kmen.
3. Nakresli ho stylem jednoho ze známých malířů a umělců. Používej barvy, stejné tvary a linie jako například Debuffet, Niki de Saint Phalle nebo Joan Miró, ale tvora vymysli svého !
4. Tvary vystřihni a nalep na karton z krabice, barevnou čtvrtku, nebo vytvoř malou papírovou sochu s podstavcem.
5. Vše vyfotografuj a pošli.

Lidé v budoucnosti Metamorfozy
4. skupina
https://video.aktualne.cz/dvtv/antena-je-novy-organ-nejde-sundat-na-spani-lide-by-meli-pred/r~31288f4493ab11e782f9002590604f2e/
Lidé s robotickými částmi těla se ve sci-fi příbězích nazývají kyborgové. Dnes plní takovéto technické části funkci náhrad po nehodách, ale na příkladu Neila Harbissona vidíme, část těla zcela novou, kterou člověk nikdy neměl ... Anténa, tykadlo, jak ji nazvat ? Co by se dalo člověku díky takovým moderním technologiím doplnit ?
Další možností proměny - metamorfózy, by mohla být proměna proporcí tváře. Například existují takové názory, že se do budoucna lidem zvětší oči, protože vizuální, zrakové podněty nás obklopují stále ve větší míře.
zadání pro 4. skupinu
Lidé v budoucnosti - Metamorfozy
POTŘEBY: čtvrtka, tužka, centropen, tuš
1. Prohlédni si pozorně proměny lidské tváře v úvodu. Podívej se v jakých místech ilustrátoři vymysleli náhrady nebo jiné technické části lidské hlavy.
2. Opět bez předkreslení tužkou se pokus tvořit centopenem, propiskou s tenkým hrotem nebo tuší a perkem. Technika, která by se také hodila, by byla kresba na tónovanou čtvrtku (šedá, okrová, atp.), kde by bylo možné šrafy kreslit, jak tmavým odstínem, tak i bílou barvou.
3. Stejně jako v minulém zadání, na začátku si lehce načrtni, několika málo krátkými tahy, obrysy hlavy. Lehce naznač, letmými a krátkými liniemi, kde budou oči, nos, ústa. Tentokrát zakresli i technické části. ( Anténky, speciální filtry přes ústa, brýle, oči, atd.)
4. Pokus se poté k jednotlivým místům vracet a tahy pomalu zpřesňovat.
5. Začni stínovat šrafováním.
Jsou to krátké linie, nejprve jedna vedle druhé. Někde jsou rovné a
někde lehce zaoblené, podle povrchu pod nimi. Kopírují objemy !
6. Obrázek vyfotografuj a pošli.
15.3. - 19.3.2021
Co s sebou na cestu časem ?
Tašky a batohy
2. skupina
Tašky a batohy
Zadání pro 2.skupinu
POTŘEBY: čtvrtka, tužka, nůžky, instantní káva, štětce, kelímky na vodu, paletka
1. Nejprve vymysli, kam budeš časem cestovat.
2. Připrav si kávu na malý talířek nebo paletu, nalij do ní trochu vody, promíchej štetcem / špejlí / dřívkem ...
2. Přemýšlej o typech zavazadel, které existují: batoh, školní brašna, taška na kolečkách, cestovní kufr na kolečkách s výsuvnou rukojetí, velký cestovatelský kufr polepený cizokrajnými známkami ....
3. Máš -li, připrav si akvarelovou čtvrtku.
4. Pečlivě předkresli lehce tužkou vybraný typ zavazadla! Poté namaluj kávou. Maluj nejprve co nejsvětlejší linie a plochy ! Po zaschnutí je můžeš opět přetřít další vrstvou a tím některá místa zatmavit podle toho, jak budeš potřebovat.
5. Kolem zavazadla namaluj věci potřebné na cestu. Po zaschnutí je můžeš přes malbu kávou dotvořit pastelkami. Věci na cestu by měly být barevné !
6. Obrázek vyfotografuj a pošli.
Mapa
3. skupina
Mapy, co v mapě zakreslit a jak ? Často se na všech takových mapách objevuje také ukazatel světových stran - směrová ružice, také pásy s nápisy a pojmenováním.
Bytosti, které jsem potkal, zakresli do mapy, kde ...
Mapa
Zadání pro 3. skupinu
POTŘEBY: čtvrtka, tužka, instantní káva, nebo čaj, štětce, kelímky na vodu, paletka
1. Připrav si čtvrtku a všechny pomůcky na její obarvení.
2. Čtvrtku po jejím uschnutí řádně promačkej, na několikrát ... Můžeš ji otrhat okraje, aby neměly tak rovné hrany.
3. Jakmile bude čtvrtka připravená, začni kreslit (centropen, tuž, tužka) pohoří, řeky, jezera, hrady, města, zvláštní stvoření. Dále i zvláštní místa, kde je možné něco objevit, něco / někoho potkat atd.
4. Jednotlivé kresby v mapě vybarvi - řeka - modrá, les - zelený ... (lze vymyslet barevnost podle sebe!)
5. Nezapomeň nakreslit ukazatel světových stran i vypravěcí pásy s pojmenováním celé mapy nebo jednotlivých míst s určitou důležitostí.
6. Obrázek vyfotografuj a pošli.

Proměny tváře
4. skupina
Portréty můžeme pojmout tak, že je nakreslíme i jako karikaturu.
Karikatura je zjednodušená kresba s přehnaně zvýrazněnými typickými znaky určitého člověka. Velký nos nebo uši jsou nakresleny ještě větší, než ve skutečnosti jsou. Zobrazen může být i povahový rys a osobní vlastnost.
Příklady šrafování si prohlédněte na následujících obrázcích:
Zadání pro 4. skupinu
POTŘEBY: čtvrtka, tužka, centropen, tuš
1. Podívej se na portréty v úvodu. Všímej si linií v obličeji starého člověka. Jaké vrásky se tvoří a kde, v jakých místech na obličeji.
2. Bez předkreslení tužkou se pokus kreslit rovnou centopenem, propiskou
s tenkým hrotem nebo tuší a perkem.
3. Na začátku si lehce načrtni, několika málo krátkými tahy, obrysy hlavy. Lehce naznač, letmými a krátkými liniemi, kde budou oči, nos, ústa.
4. Pokus se poté k jednotlivým místům vracet a tahy pomalu zpřesňovat.
5. Začni stínovat šrafováním. Jsou to krátké linie, nejprve jedna vedle druhé. Někde jsou rovné a někde lehce zaoblené, podle povrchu pod nimi. Kopírují objemy !
6. Obrázek vyfotografuj a pošli.

8.3. - 12.3.2021
Ahoj děti !
Možná vás v této době napadá, jaké by to bylo, kdybychom se mohli posunout v čase na nějaké hezké místo. Někdo z nás je doma rád, někdo by opět rád cestoval a poznával nové věci. K takovému přesunu někam jinam by se nám náramně hodil stroj času ...
CESTOVÁNÍ V ČASE
STROJ ČASU
zadání pro 2. a 3. skupinu
anglický spisovatel
Herbert George Wells
napsal již v roce 1895 vědeckofantastický román
STROJ ČASU
(The Time Machine, 1895)
V knize se seznamujeme s mužem, který se přenesl do vzdálené budoucnosti roku 802 701. Setkal se zde s lidskou rasou biologicky rozdělenou na dva zcela odlišné a vzájemně nepřátelské poddruhy.
Jedním druhem obyvatel povrchu Země jsou zde Eloánové. Žijí si bezstarostným životem, protože jim slouží druhá rasa Morloků, žijících v podzemí. Ti si ale v noci vybírají mezi Eloány oběti ke svým lidožroutským hostinám.
Podle knihy byly natočené i filmy.
Jedním z nich je:
Stroj času / The Time Machine
Sci-Fi / Dobrodružný / Akční film, natočený podle knihy H.G. Wellse, USA, 2002, 96 min. Režie: Simon Wells
Na ukázku se můžete podívat zde:
v anglickém originále Doctor Who
TARDIS - Pán času
Britský televizní sci-fi seriál popisuje dobrodružství humanoidního mimozemšťana z rasy Pánů Času, který se představuje jako Doktor . Doktor cestuje ve své lodi TARDIS, která zvenčí vypadá jako modrá britská policejní telefonní budka z 60. let, což byla běžná součást veřejného prostoru v Británii této doby.
“Loď” se dokáže přemístit do libovolného času i prostoru. Díky maskování dokáže dokonale splynout s okolím.
Při malování stroje se zaměřte na symboly času. Mohou se na něm objevovat:
přesýpací hodiny,
číslice,
ručičky,
ukazatele odpočítávání
Dále i drobné obrázky značící proměnu a plynutí času. Neustálé střídání dne a noci, naše stárnutí, uvadání květin a rostlin, zrod a zánik všeho živého, koloběh dějů na zemi ... atd.
Přemýšlejte nad tím, že přemístit se v čase a prostoru nemusíme pouze za pomoci stroje, který má různé páčky, ozubená kolečka, kovové součástky, hadičky a křeslo uprostřed.
Cestovat časem můžeme i objektem na první pohled zcela obyčejným. Mohla by takovým zvláštním místem být skříň jako v Narnii ? (Letopisy Narnie - The Chronicles of Narnia). Pomohly by nám v tom i balonky nebo velký balón s košem pod ním ?
Stroj času
zadání pro 2. a 3. skupinu
POTŘEBY: čtvrtka, tužka, olej, pastely, smirkový papír nebo malé struhadlo.
1. Nejprve vymysli, jak bude objekt - stroj času, vypadat.
2. Přemýšlej o nějakých symbolech ve tvém obrázku, podle kterých bychom mohli vytušit, jaké má schopnosti - vlastnosti: přenos v čase a místě ....
3. Připrav si čtvrtku a olejem na malém štětečku nebo špelji kresli linie stroje.
4. Jakmile budeš mít obrázek přiměřeně suchý, připrav si nastrouhané pastely a nasyp je
v menším množství na obrázek. Můžeš je poté jemně roztírat prstem nebo hadříkem.
Takto rozmazaná místa využij na obrázku tam, kde by mohl být namalovaný tunel, otvor - kudy prochází světlo a třeba dým do jiné dimenze :-D
5. Obrázek vyfotografuj a pošli.
PODOBY ČASOPROSTORU
Vnímání času a prostoru
zadání pro 4. skupinu
Průchod mezi mračny, cesta po schodišti, zaječí díra - v příbězích a pohádkách jsou tímto způsobem popisovány vstupy do jiného světa ...
minulost
V dávných dobách lidé stavěli různé kamenné stavby na magických místech, které jim měly pomoci dostat se svoji myslí do jiné dimenze.
Při jejich stavbě se řídili například střídáním ročních období - paprsky slunce v určité době dopadaly do nějakého významného místa, nebo byly části stavby rozestavěny podle světových stran a poloh vesmírných souhvězdí.
S pomocí rituálů, jejichž součátmi byla různá zaříkávadla, kresby znaků a symbolů, někde i kresby na zdech jeskyní, se lidé dokázali svoji myslí dostávat do
"vzdálených duchovních světů ".

současnost
Nová média, virtuální realita
Nová média
- média založená na digitálním, numerickém kódování dat
- patří sem: osobní počítač, tablet, mobilní telefon, aplikace, internet, internetové vyhledávače, sociální sítě,
blogy.
Umění nových médií:
- interaktivní instalace, virtuální umění, robotika, video art atd.
Virtuální realita
- Zasahuje z oblasti her až do cestování, poznávání, učení se... Může přinášet odpočinek, relaxaci, má vliv na pracovní výkonnost.
Rozšířená realita
- reálný obraz světa doplněný počítačem vytvořenými objekty
- zobrazení reality (např. hra Pokemon Go)
https://cs.wikipedia.org/wiki/Roz%C5%A1%C3%AD%C5%99en%C3%A1_realita
Propojení s výtvarným uměním
Surrealismus
Za nejvýznamnějšího představitele surrealismu ve výtvarném umění je považován španělský malíř Salvador Dalí. V jeho obrazech se objevují tvarově přeměněné reálné předměty - tekoucí hodiny, snové spojení věcí v reálném trojrozměrném prostoru. Objekty a krajiny maluje tak reálně, jak je našima očima skutečně vidíme. Tyto skutečné objekty uvádí však do nereálných vztahů a seskupení.
V názvu obrazu je slovo "PERSISTENCE" znamená: "stálost, setrvalost, trvalost, tvrdošijnost"
https://vytvarna-vychova.cz/surrealismus/
VR Tribute to Vincent Van Gogh - umění ve virtuální realitě
Zadání pro 4. skupinu
Surrealistický obraz na téma
Podoby časoprostoru
POTŘEBY: čtvrtka, tužka, pastely, tempery, štětce, paleta
1. Jaké jsou dnes možnosti, které nám pomáhají zabavit se natolik, že čas téměř nevnímáme? Přemýšlej, co nás z dostupných nových médií, nebo technologií dokáže natolik upoutat,
že máme dojem existence v jiné realitě ?
2. Pokus se namalovat surrealistické znázornění toho, co může ovládat naše vnímání času
a prostoru. Může se jednat o propojení několika obrazových scén - například co vidíme my a co vidí člověk s brýlemy a na nějakém stroji, který zrovna zkouší technologie a možnosti rozšířené reality .... Můžeš malovat nebo kreslit také cokoli k tématu zmíněno výše v textu.
5. Obrázek vyfotografuj a pošli.

Tvoříme společně při online výuce
Více informacíe:
helena.malkova@zusmasaryk.cz